Eigenaars 
van historische schepen
kunnen op de werf terecht voor herstelling en onderhoud

Werken aan je eigen schip

Voor wie

Eigenaars kunnen op de werf terecht om zelf aan hun schip te werken. Onze vrijwilligers zijn daar natuurlijk ook. Want naast de museale taak is de werf ook een echte scheepswerf voor restauratieprojecten en klein of groot onderhoud. Voor schepen tot max. 35 ton, in hout of metaal.

De helling

De elektrisch aangedreven wagenhelling kan historische platbodems tot 35 ton hellingen. Maar ook kielschepen, als bijvoorbeeld voormalige viskotters, kunnen bij ons terecht. Er is een mastbok aanwezig.

Goede afspraken, goede vrienden

  • er zijn diverse machines en materialen aanwezig in de werkplaats
  • een werfreglement vermeldt gewone regels met betrekking tot milieu en veiligheid, met daarbij een extra verwijzing vanwege de bezoekers, als de werf museaal geopend is (zie werfreglement)
  • op zondagen en christelijke feestdagen wordt er niet gewerkt

Neem contact met ons op of bel 06 20 70 30 41 en we nemen je graag op in onze planning.

tarieven

Alle prijzen zijn exclusief 21% btw.

  • Liggeld Passanten 
    € 0,80 p/m   per dag
  • Liggeld zomer van 1/4 tot 1/10
    € 5,80 p/m  per maand
  • Liggeld winter van 1/10 tot 1/4
    € 4,20 p/m  per maand
  • Gebruik elektriciteit
    € 0,30 p/kWh
  • Gebruik walstroom
    € 5,00 per week
  • Stalling op het terrein
    vaartuigen, materialen, etc.
    € 1,50 per m²/maand
  • Stalling in de loods
    opslag materialen en ander gebruik
    € 2,00 per m²/maand
  • Stalling scheepsonderdelen in de loods (van 1/10 tot 1/4)
    Zwaarden per paar
    € 25,00
    Masten per stuk
    € 25,00
    Rondhouten per stel (giek + gaffel)
    € 12,50
    Houtopslag in de stelling
    € 2,00 per m³/maand

Opslag in het seizoen (van 1/4 tot 1/10) in overleg.

  • Hellingen en te water laten inclusief 7 zitdagen
    € 25,00 p/m
  • Extra zitdagen
    € 2,00 p/m
  • Gebruik hogedrukreiniger
    € 10,00
  • Gebruik stellingen
    € 10,00
  • Gebruik mastbok
    €15,00 per half uur

Gebruik vergaderruimte
€ 60,00 per dagdeel

werfreglement

  • Haven en hellingen alleen voor historische schepen
  • Scheepseigenaren dienen zelf zorg te dragen voor het afvoer van vuil e.d.
  • Het complete reglement kan je bij ons opvragen via

Vrijwilligers 
van de stichting restaureren en bouwen boten
zoals dat altijd al op de werf gebeurde

Vrijwilligers op de werf

Wie zijn ze?

Al onze medewerkers doen het werk op vrijwillige basis. Omdat ze plezier hebben met het vormgeven in hout, het bedenken en uitvoeren van constructies. Misschien wel omdat ze vooral plezier hebben in maritieme geschiedenis en dat graag willen doorgeven aan bezoekers. Groepen ontvangen en begeleiden. Kinderen iets nieuws laten beleven.

En tenslotte, niet in het minst, met elkaar, in een vriendschappelijke omgeving, behouden, vormgeven en doorgeven van ons gezamenlijke maritiem erfgoed!

Man, vrouw, veelal gepensioneerd maar toch ook een aantal jongeren, werkzaam (geweest) in allerlei sectoren en functies van onze maatschappij.

Wat kan, wat kan niet?

Van 18 tot 80 jaar, al liggen de grenzen niet zo vast!

Werken met hout aan schepen, schilderwerk, klussen aan terrein, ook groenonderhoud.

Rondleiden van bezoekers/groepen bezoekers, ontvangsten met koffie en dergelijke. Onderzoek naar de oude gereedschappen, machines en documenten. Beschrijven en registreren van de collectie.

Vrijwillig maar niet vrijblijvend

Steeds werken we in groepsverband en op afspraak. Voor het rondleiden (op woensdag- en zaterdagmiddagen en een aantal maandagmiddagen) maken we een maandrooster waarbij we graag rekening houden met je wensen. Voor bezoekers in groep, die op afspraak komen, worden medewerkers apart benaderd.

Op dit moment hebben we vooral behoefte aan rondleiders en ontvangstmedewerkers! 

De werkende werf

Afgeronde projecten

De historische werf is verheugd dat het voor meerdere (particulieren) projecten als locatie voor restauratie heeft kunnen dienen. Onderstaande schepen zijn hier voorbeelden van.

Wil je een oude werf behouden dan moet er ook gewerkt worden

Atalante

In het najaar van 1938 gleed de hoogaars de helling af op de werf Van Duivendijk in Tholen. De 12 meter lange elegantie wordt door de deskundigen als een representatief model van een goedgelijnde Zeeuwse jachthoogaars gezien.

Op open monumentendag 2023 werd de Atalante te water gelaten na een restauratie van zes jaar.

Mjojo

De Mjojo is in 1967 gebouwd op het strand van Lamu, een eiland aan de kust van Kenia. Het kieljacht is een mix van culturen: lijnenplan en tuig zijn van de Engelse viskotters, de constructie is als de dhows, de traditionele schepen van de Indische Oceaan. Huid en dek zijn van iroko, spanten zijn krommers komen uit de mangrovebossen. 

De Mjojo is 15 december 2023 gedoopt na een restauratie van vijf jaar.

Lopende projecten

Seepaerd

Op precies dezelfde plaats waar ze gebouwd is in 1941 wordt nu de kleine hoogaars Seepaerd gerestaureerd. Er wordt nog een koper gezocht, bij interesse kunt u contact opnemen met de werf.

Brave Hendrik

De Brave Hendrik, visserijnummer TH51, is een van de laatste drie nog varende houten Lemsteraken. Het schip is in overleg met de eigenaresse op de werf in Arnemuiden geplaatst om door onze vrijwilligers te worden gerestaureerd.

Orisande

De Orisande is gebouwd in opdracht van het Waterschap van de Verenigde Polders van Ossenisse. Deze peilboot is na restauratie mogelijk het oudste nog varende houten vaartuig van Zeeland.